Auto elektryczne w trakcie ładowania

Ranking samochodów elektrycznych z największym zasięgiem

Samochody elektryczne zyskują coraz większą popularność ze względu na swoją przyjazność dla środowiska i oszczędność w eksploatacji. Jednak jednym z najważniejszych czynników, który często decyduje o wyborze elektrycznego pojazdu, jest jego zasięg. Dlatego przygotowaliśmy ranking najlepszych samochodów elektrycznych pod względem zasięgu. Dowiedz się, które modele oferują największy zasięg na jednym ładowaniu i jak mierzony jest zasięg samochodów elektrycznych. Sprawdź jak zmienia się zasięg auta elektrycznego w zimie oraz jak rozwija się technologia baterii do elektryków.

Czym jest zasięg samochodu elektrycznego?

Zasięg samochodu elektrycznego określa, ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu baterii. Jest to istotna informacja dla kierowców, którzy muszą planować swoje podróże i zastanawiać się, czy samochód będzie w stanie pokonać daną trasę bez konieczności ładowania. Zasięg jest jednym z kluczowych parametrów, który wpływa na wygodę i użyteczność samochodów elektrycznych, stąd też stale powstają rankingi pokazujące, które elektryki gwarantują najlepszy zasięg.

Co wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Zasięg samochodu elektrycznego jest zależny od wielu czynników, w tym:

  1. Pojemność baterii: Większa pojemność baterii zazwyczaj oznacza większy zasięg pojazdu elektrycznego.
  2. Efektywność silnika i układu napędowego: Nowoczesne technologie silników elektrycznych i układów napędowych mogą poprawić wydajność energetyczną, co przekłada się na większy zasięg.
  3. Masa pojazdu: Masywniejsze pojazdy zazwyczaj zużywają więcej energii, co może skrócić zasięg.
  4. Aerodynamika: Lepsza aerodynamika samochodu może zmniejszyć opór powietrza i zwiększyć zasięg.
  5. Warunki jazdy: Takie czynniki jak prędkość, styl jazdy, topografia terenu oraz warunki atmosferyczne mogą wpływać na zużycie energii i w konsekwencji na zasięg pojazdu.
  6. Temperatura: Ekstremalne temperatury, zarówno wysokie jak i niskie, mogą wpłynąć na wydajność baterii, co może skrócić zasięg pojazdu elektrycznego.
  7. Stan baterii: Stan zdrowia baterii oraz sposób zarządzania nią przez system zarządzania baterią (BMS) mogą mieć wpływ na jej pojemność i wydajność, a tym samym na zasięg pojazdu.
  8. Efektywność systemu odzyskiwania energii: Systemy odzyskiwania energii podczas hamowania lub zjeżdżania mogą zwiększyć efektywność energetyczną i zasięg pojazdu.

Łącząc te czynniki, producenci pojazdów elektrycznych starają się zwiększać zasięg poprzez optymalizację baterii, układów napędowych i aerodynamiki, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników i konkurencji na rynku. Wybrani producenci zyskali już pewną przewagę konkurencyjną, która pozwala im umieścić w rankingu najlepszych samochodów elektrycznych pod względem zasięgu więcej niż jeden model.

Jak jest mierzony zasięg samochodów elektrycznych?

Mierzenie zasięgu samochodów elektrycznych odbywa się zgodnie z określonymi standardami. W zależności od regionu, w którym jest sprzedawany samochód, zasięg może być mierzony według różnych procedur. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym standardom pomiaru zasięgu samochodów elektrycznych.

1. Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP)

WLTP to procedura testowa, która została wprowadzona w Europie w celu uzyskania jednolitych i wiarygodnych wyników pomiarów zasięgu samochodów elektrycznych. Testy WLTP są przeprowadzane w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych, ale starają się odzwierciedlić realne warunki jazdy.

Podczas testu WLTP samochód jest umieszczany na rolkach, na których porusza się z różnymi prędkościami. Test obejmuje jazdę miejską, pozamiejską oraz na autostradzie. W trakcie testu uwzględniane są również hamowania i przyspieszenia, które są typowe dla codziennego użytkowania samochodu.

2. Environmental Protection Agency (EPA)

W Stanach Zjednoczonych procedura pomiaru zasięgu samochodów elektrycznych różni się od europejskiego standardu WLTP. EPA stosuje własną procedurę, która ma na celu uzyskanie bardziej realistycznych wyników.

W teście EPA samochód jest w pełni naładowany przed rozpoczęciem pomiaru. Następnie samochód jest testowany w różnych warunkach jazdy, zarówno miejskiej, jak i pozamiejskiej. Test uwzględnia również różne prędkości, hamowania i przyspieszenia, podobnie jak w przypadku testu WLTP.

3. China Light-duty Vehicle Test Cycle (CLTC )

Od 2021 roku w Chinach obowiązuje nowy standard mierzenia zasięgu aut elektrycznych, nazywany CLTC (China Light-duty Vehicle Test Cycle). CLTC jest bardziej realistyczny niż wcześniej używany NEDC i lepiej odzwierciedla rzeczywisty zasięg aut elektrycznych. CLTC to cykl testowy stosowany w Chinach zarówno do pomiaru zużycia paliwa, jak też zużycia energii dla lekkich pojazdów silnikowych, w tym również pojazdów elektrycznych. W założeniu CLTC ma na celu dostosowanie norm zużycia paliwa lub energii do specyficznych warunków drogowych i ekonomicznych obowiązujących w Chinach. Jest to ważne narzędzie, które pomaga w ocenie efektywności energetycznej i emisji pojazdów na chińskim rynku.

Oto kilka kluczowych różnic między NEDC a CLTC:

  • NEDC: Test laboratoryjny
  • CLTC: Test drogowy
  • NEDC: Symulacja jazdy w mieście i na autostradzie
  • CLTC: Symulacja jazdy w różnych warunkach, w tym w korkach
  • NEDC: Zawyża zasięg aut elektrycznych
  • CLTC: Bardziej realistyczny, chociaż eksperci wciąż podkreślają, że zasięg mierzony zgodnie z tym standardem wciąż odbiega od wskaźników uzyskiwanych w procedurze EPA czy chociażby WLTP

4. New European Driving Cycle (NEDC)

NEDC, czyli „New European Driving Cycle”, był standardem testowym używanym do oceny zużycia paliwa oraz emisji spalin w pojazdach silnikowych w Europie. Został wprowadzony w latach 70. XX wieku i stosowany był przez wiele lat jako podstawowy test do oceny wydajności paliwowej i emisji spalin samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jednakże, ze względu na swoje ograniczenia, w tym nierealistyczne warunki testowe i brak uwzględnienia nowych technologii i zachowań kierowców, NEDC stopniowo zastępowany jest przez bardziej realistyczne i rygorystyczne procedury testowe, takie jak WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) oraz RDE (Real Driving Emissions).

Ranking samochodów elektrycznych z największym zasięgiem

Teraz, gdy już wiemy, jak jest mierzony zasięg samochodów elektrycznych, przejdźmy do naszego rankingu najlepszych modeli pod względem zasięgu. Nasz ranking będziemy stale aktualizować, gdyż rynek aut elektrycznych zmienia się bardzo dynamicznie i każdego tygodnia pojawiają się na nim nowe modele. Sytuacja jest zmienna zwłaszcza na chińskim rynku motoryzacyjnym, na którym działa już ponad 100 producentów aut elektrycznych, a niemalże każdy z nich ma ambicje umieścić w top10 rankingu swój model. Oto lista samochodów elektrycznych, które oferują największy zasięg.

Ranking najlepszych elektryków pod względem zasięgu

1. Mercedes EQS – Zasięg: 855 km.

Mercedes EQS to luksusowy samochód elektryczny o imponującym zasięgu. Dzięki swojej zaawansowanej baterii i efektywnemu napędowi, EQS może pokonać nawet 855 kilometrów na jednym ładowaniu.

2. Lucid Air Grand Touring – Zasięg 832 km.

Lucid Air, luksusowy samochód elektryczny produkowany przez amerykańską firmę Lucid Motors, oferuje kilka różnych wersji z różnymi pojemnościami baterii i zasięgami. Lucid nie jest oficjalnie oferowany w Polsce, jednakże można go kupić u niezależnego dystrybutora aut elektrycznych mającego salon w warszawskim Koneserze.

3. Mercedes EQE – Zasięg: 730 km

Kolejnym modelem od Mercedesa jest EQE, który śmiało możemy wpisać na listę najlepszych samochodów elektrycznych pod względem zasięgu. Zasięg tego samochodu wynosi 730 kilometrów, co czyni go idealnym wyborem dla osób, które podróżują na dłuższe dystanse.

4. Tesla Model S – Zasięg: 647 km

Tesla Model S to jeden z najbardziej znanych i popularnych samochodów elektrycznych na rynku. Jego zasięg wynosi 647 kilometrów, co pozwala na komfortowe podróżowanie nawet na długich trasach.

5. Voyah Free – Zasięg: 631 km

Voyah Free to chiński samochód elektryczny, który oferuje imponujący zasięg 631 kilometrów. Jest to dowód na to, że producenci z Chin również idą z duchem czasu i oferują samochody elektryczne wysokiej jakości.

6. Volkswagen ID.7 – Zasięg: 621 km

Volkswagen ID.7 to kolejny model z naszego rankingu, który oferuje możliwość przejechania znacznej odległości na jednym ładowaniu. Zasięg tego samochodu wynosi 621 kilometrów, co sprawia, że jest on atrakcyjnym wyborem dla osób, które często podróżują.

7. BMW i7 – Zasięg: 611 km

BMW i7 to luksusowy samochód elektryczny, który oferuje zasięg 611 kilometrów. Jest to doskonała propozycja dla osób, które cenią sobie elegancję i wygodę podróżowania.

8. Chevrolet Volt – Zasięg: 610 km

Chevrolet Volt to amerykański samochód elektryczny, który oferuje zasięg 610 kilometrów. Jest to dobry wybór dla osób, które szukają niezawodnego i oszczędnego pojazdu.

9. Tesla Model 3 – Zasięg: 602 km

Tesla Model 3, pomimo niższej ceny niż Model S, również oferuje imponujący zasięg. Może przejechać 602 kilometry na jednym ładowaniu, co czyni go popularnym wyborem wśród kierowców elektrycznych samochodów.

10. Audi Q8 – Zasięg: 600 km

Audi Q8 to luksusowy SUV, który również oferuje wysoki zasięg. Zasięg tego samochodu wynosi 600 kilometrów, co czyni go idealnym wyborem dla osób, które potrzebują przestronnego i eleganckiego pojazdu.

Jak spada zasięg elektryka w zimie?

Spadek zasięgu auta elektrycznego w zimie może być znaczny i jest spowodowany kilkoma czynnikami:

  1. Temperatura: Niska temperatura powietrza może wpłynąć na wydajność baterii, ponieważ zimne baterie mają mniejszą wydajność w porównaniu do baterii pracujących w cieplejszych warunkach.
  2. Ogrzewanie: Używanie ogrzewania w samochodzie elektrycznym może wymagać dużo energii, co z kolei może skrócić zasięg. Jest to wada zwłaszcza pierwszych aut elektrycznych, które pozbawione były pompy ciepła, a za ogrzanie wnętrza odpowiadała grzałka elektryczna potrzebująca znacznych zasobów energii.
  3. Konserwacja energii: W zimie często konieczne jest używanie świateł, wycieraczek i innych urządzeń elektrycznych, co również wpływa na dodatkowe zużycie energii i skracać zasięg, jednakże wpływ tego elementy w nowoczesnym aucie elektrycznym powoli staje się śladowy.
  4. Warunki drogowe: W zimie mogą występować gorsze warunki drogowe, takie jak śnieg, lód i deszcz, które mogą wymagać większego zużycia energii na pokonanie trasy. Największy wpływ na obniżenie zasięgu ma jednak silny wiatr z przodu oraz częściowo boczny. Warto jednak pamiętać, że czynnik ten wpływa na zużycie paliwa również w autach spalinowych.

Bjorn Nyland, popularny norweski vloger motoryzacyjny, często omawia wpływ zimy na zasięg samochodów elektrycznych w swoich filmach. W swoich testach często pokazuje, jak bardzo zasięg może się zmniejszyć w zimowych warunkach oraz jakie kroki można podjąć, aby zminimalizować wpływ niskiej temperatury na wydajność baterii. Dzięki surowej norweskiej zimie, dużym opadom śniegu oraz silnym wiatrom Bjorn Nyland mógł w rzeczywistych warunkach przetestować dziesiątki modeli aut elektrycznych, co pozwala mu wyciągać niezwykle ciekawe i szczegółowe wnioski dotyczące zasięgu elektryka w zimie.

Jak rozwija się technologia baterii do samochodów elektrycznych?

Rynek samochodów elektrycznych dynamicznie się rozwija, a jednym z kluczowych czynników determinujących ich sukces jest wydajność baterii. Przez lata dokonano znaczących postępów w dziedzinie technologii baterii, co przyczyniło się do zwiększenia zasięgu pojazdów elektrycznych, skracając czas ładowania i poprawiając ogólną wydajność. Rozwój technologii baterii w samochodach elektrycznych rozpoczął się już wiele lat temu. Pierwsze samochody elektryczne były napędzane bateriami ołowiowo-kwasowymi, które były ciężkie, miały niski zasięg i długi czas ładowania. Jednak wraz z postępem technologicznym, rozpoczęto poszukiwania bardziej wydajnych rozwiązań.

Ewolucja technologii baterii litowo-jonowych

W latach 90. XX wieku wprowadzono na rynek baterie litowo-jonowe, które stały się standardem w samochodach elektrycznych. Baterie litowo-jonowe charakteryzują się wysoką gęstością energii, co oznacza, że mogą przechowywać więcej energii w porównaniu do innych rodzajów baterii. Mają również niską tendencję do samorozładowywania i długi czas życia.

W ciągu ostatnich kilkunastu lat baterie litowo-jonowe przeszły znaczący rozwój. Zwiększono ich pojemność, co umożliwia samochodom elektrycznym przejechanie większych odległości na jednym ładowaniu. Dodatkowo, wprowadzono innowacyjne rozwiązania, takie jak chłodzenie aktywne, które przyczynia się do utrzymania optymalnej temperatury baterii i poprawia ich wydajność.

Pojawienie się nowych technologii baterii

Chociaż baterie litowo-jonowe są obecnie najpopularniejsze w samochodach elektrycznych, na rynku pojawiają się nowe technologie, które mają potencjał do dalszego zwiększenia wydajności baterii. Jednym z przykładów jest technologia Solid-State Battery (SSB), która wykorzystuje stały elektrolit zamiast płynnego. Baterie SSB charakteryzują się wyższą gęstością energii i krótszym czasem ładowania.

Innym innowacyjnym rozwiązaniem jest technologia Spatial Atom Layer Deposition (SALD), która ma potencjał zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych nawet trzykrotnie w porównaniu do obecnych rozwiązań. Baterie oparte na technologii SALD są również bardziej odporne na zmienne warunki eksploatacji i charakteryzują się wysoką sprawnością energetyczną.

Perspektywy rozwoju technologii baterii w samochodach elektrycznych

W przyszłości można spodziewać się dalszego rozwoju technologii baterii w samochodach elektrycznych. Oczekuje się, że baterie litowo-jonowe nadal będą dominować na rynku, jednak będą stale udoskonalane w zakresie wydajności i trwałości. Dodatkowo, technologie SSB i SALD mają duży potencjał do zrewolucjonizowania rynku samochodów elektrycznych. Zwiększenie zasięgu i skrócenie czasu ładowania baterii sprawi, że samochody elektryczne staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla konsumentów.

Podsumowanie

Zasięg samochodów elektrycznych jest jednym z kluczowych czynników, który wpływa na ich użyteczność i wygodę podróżowania. Dzięki postępom technologicznym, wiele nowych modeli oferuje imponujący zasięg, który pozwala na pokonanie długich dystansów na jednym ładowaniu. Warto jednak pamiętać, że zasięg samochodu elektrycznego może różnić się w zależności od warunków jazdy i stylu kierowania. Dlatego podczas wyboru samochodu elektrycznego z dużym zasięgiem warto wziąć pod uwagę indywidualne potrzeby i preferencje, nie tylko pozycję w rankingu elektryków o największym zasięgu. Codzienne użytkowanie auta to szereg innych czynników, które mogą wpływać na nasze zadowolenie i satysfakcję. Nie dla każdego też zasięg jest najważniejszych kryterium wyboru. Jeśli auto elektryczne ma być drugim lub kolejnym pojazdem w gospodarstwie domowym, które służy nam na przykład jedynie do dojazdów do pobliskiej pracy, zasięg bez wątpienia nie powinien decydować o naszym wyborze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *